menu

5 vragen aan… Daisy en Fleur

Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Daisy en Fleur.

Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Fleur: “Ik werk als remedial teacher op een basisschool in Rotterdam West. Ik begeleid daar leerlingen met een leerstoornis of -achterstand uit met name de bovenbouw.”

Daisy: “In Amersfoort werk ik als orthopedagoog op verschillende basisscholen. Hier help ik onder andere leerlingen die moeite hebben met leren, een lager zelfbeeld hebben en moeite hebben zich te concentreren.”

Wat is het meest creatieve/grappige dat je tijdens begeleidingen gedaan hebt?
Fleur: “Bij een klas waar de leerlingen na de schoolsluiting i.v.m. corona (bijna) allemaal motivatieproblemen ervoeren, heb ik integraal de mindsettraining LEF! ingezet. Het werd een gezellig moment in de week waar we met een kopje thee in het werkboek werkten. Gaandeweg leerden de leerlingen dat het oké is om fouten te maken en dat je door de leerkuil moet om een nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen.”

Daisy: “Leerlingen die ik moeite hebben met de Nederlandse taal vinden de vakken als taal met de bijbehorende woordenlijsten erg lastig. Met hen teken ik de woorden altijd. Na het te tekenen, weten de leerlingen vaak aan de hand van de plaatjes welke omschrijving erbij hoort en later ook welk woord. Verder probeer ik bij energieke leerlingen spelenderwijs te leren, zoals de tafels te oefenen met voetbal.”


Wat is je grootste, grappigste blunder (die stiekem eigenlijk tot een mooie wending heeft geleid)?
Fleur: “Ik kan me niet echt een gemaakte grote blunder bedenken eigenlijk. Natuurlijk maak ik wel eens kleine fouten of schrijf ik iets verkeerd op, die momenten gebruik ik dan altijd om aan te geven dat het maken van fouten helemaal niet erg is. Voor leerlingen juist wel fijn als er niet teveel nadruk op wordt gelegd.”

Daisy: “Ik heb niet zozeer een grote blunder, maar ik zeg weleens het verkeerde woord of de verkeerde zin. Hier kan ik samen met de leerling altijd om lachen, wat een mooie basis is om een vertrouwensband te ontwikkelen.”

Hoe pas je mindset theorie toe in de begeleiding?
Fleur: “Natuurlijk door het inzetten van het werkboek van platform Mindset. Growie en Fixie zijn een leuke manier voor de jongere kinderen om hierover te leren. Het werkboek LEF! doet hetzelfde voor (beginnende) pubers. Daarnaast gebruik ik in de dagelijkse praktijk The Power of Yet veel. Leerlingen die zeggen dat ze iets niet kunnen, help ik door hen te laten zeggen dat ze het nog niet kunnen. Na verloop van tijd merk ik dat ze het zelf ook op die manier zeggen en ervaren. Ook pak ik tijdens een intake altijd de leerkuil erbij en herinner ze daaraan als ze iets lastig vinden zodat ze vertrouwen krijgen in hun eigen leerproces.”

Daisy: “Met de meeste leerlingen maak ik een leerkuil. De leerlingen tekenen de leerkuil en zichzelf als kind die de leerkuil doorgaat. Ook de denkwolkjes worden ingevuld met de specifieke gedachtes en overtuigingen van die bepaalde leerling. Verder zetten we de talenten die in het talenteninterview naar voren komen, in tijdens de begeleidingen.”

Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school? En welke oplossing heb je gevonden?
Fleur: “Ik vond het vooral lastig om stil te zitten en luisteren naar volwassenen. Ik vond het vaak helemaal niet erg om naar de gang te moeten omdat ik daar van alles kon doen en een praatje kon maken met mensen die langskwamen. Daarom laat ik kinderen waarvan ik merk dat zij hier ook moeite mee hebben een korte opdracht buiten de klas uitvoeren.”

Daisy: “Ik weet nog dat ik het onderdeel breuken in groep 7 en 8 erg lastig vond. Ik heb toen hulp gevraagd aan mijn meester en hij heeft mij na schooltijd geholpen. Na de uitleg en wat extra oefenen, begreep ik het steeds beter.”

Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.