menu

5 vragen aan… Dionne en Kelly

Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Dionne en Kelly.

Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Dionne: “Een deel van mijn werkzaamheden bestaat uit dyslexiebehandeling / diagnostiek. Daarnaast doe ik losse arrangementen op basisscholen. Dan zie ik hele diverse problematiek: hoogbegaafdheid, NT2, moeite met executief functioneren, leerachterstand, zelfvertrouwen…

Kelly: “Ik geef met name dyslexiebehandelingen en ik geef deze behandelingen aan leerlingen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar op een basisschool.”

Wat is het meest creatieve/grappige dat je tijdens begeleidingen gedaan hebt?
Dionne: “Oefenen voor de groep 8 musical met een NT2 leerling!

Kelly: “Sommige leerlingen hebben baat bij bewegend leren en hierbij leg ik dan kaartjes binnen een bepaalde spellingscategorie op de grond (bijv. eeuw/ieuw/uw). De leerling springt dan zo snel mogelijk naar het woord dat ik zeg en vindt dit vaak erg leuk!”



Wat is je grootste, grappigste blunder (
die stiekem eigenlijk tot een mooie wending heeft geleid)?
Dionne: “Ik kreeg de iPads voor een afname van de WPPSI een keer niet aan de praat. Ik controleer het altijd vooraf en wil goed voorbereid zijn. Nu was dat dus niet het geval. De leerling reageerde er erg vrolijk op en vertelde ondertussen vrolijk over zichzelf. Dit heeft mij uiteindelijk geholpen om een goed beeld van de leerling te krijgen. Uiteindelijk is het ook gelukt om de iPads met elkaar te laten verbinden :).

Kelly: “Ik ben wel eens te laat gekomen bij een behandeling wat ik natuurlijk heel vervelend vond. Deze leerling kwam zelf echter vaak ook te laat en moest hier erg om lachen. Hij vertelde toen dat hij nu doorheeft hoe vervelend het kan zijn om op iemand te moeten wachten, en sindsdien is hij altijd op tijd!”

Hoe pas je mindset theorie toe in de begeleiding?
Dionne: “Op verschillende manieren, allereerst geef ik veel procesgerichte complimenten, in plaats van complimenten over het resultaat. Ik geef ook instructie over de growth en fixed mindset aan de leerlingen in de bovenbouw. Het filmpje ‘Why people believe they cant draw’ is altijd een leuke eye-opener. De leerlingen zijn altijd erg trots op het eindresultaat. Je ziet ze dan stralen van ‘Wow, ik had niet verwacht dat ik dit kon maar het lukte toch!


Kelly: “Ik vind het heel belangrijk dat een leerling beseft dat hij of zij zijn eigen kunnen in de hand heeft. Daarnaast is het ervaren van kleine succeservaringen belangrijk. Het geven van complimenten op een positieve houding is hierbij bijvoorbeeld belangrijk. Wanneer een leerling fouten maakt, maar toch inzet toont, is het van belang om hierbij stil te staan. “Wat goed dat je zo je best doet!”. Tevens probeer ik hobby’s van de leerlingen te koppelen aan ervaringen tijdens behandelingen; de vergelijking van bijvoorbeeld inzet tijdens voetbal en hierin progressie laten zien. Inzet tonen en geloven in jezelf kan zorgen voor vooruitgang!”

Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school? En welke oplossing heb je gevonden?
Dionne: “Lezen! Heel veel oefenen op een leuke manier hielp mij. Mijn oma kwam vaak langs om samen te lezen en scrabble te spelen.

Kelly: “Ik ben nooit zo goed met cijfers geweest, maar veel herhaling heeft ervoor gezorgd dat ik vakken zoals rekenen toch ging beheersen. Herhaling is key!”

Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.