menu

5 vragen aan… Karin en Louisa

Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Karin en Louisa.

Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Karin: “In mijn werk richt ik me vooral op dyslexie. Ik geef dyslexiebehandelingen (ONL) en doe wekelijks een dyslexieonderzoek (ook via ONL). Heel af en toe begeleid ik leerlingen met faalangst (Naast mijn werk voor BLH sta ik ook nog 3 dagen als leerkracht voor groep 3).”

Louisa: “Ik werk vooral met kinderen en jongeren met leerproblemen (o.a. dyslexie, dyscalculie, taakaanpak) en bijkomende sociaal-emotionele problematiek (o.a. faalangst, sociale vaardigheden). Een van mijn favoriete trainingen om te geven is ‘Beter bij de Les’, waarbij leerlingen met concentratieproblemen de tools en zelfkennis krijgen om effectiever te werken. Ook doe ik veel diagnostiek op het gebied van dyslexie”

Wat is het meest creatieve/grappige dat je tijdens begeleidingen gedaan hebt?
Karin: “Ik heb wel eens met een leerling gewandeld en ondertussen gekletst over de faalangst die ze ervaart. Dit om zo een andere setting te creëren. Helaas kwamen we als verzopen katjes terug, maar toch had de leerling het als prettig ervaren.”

Louisa: “Ik heb een leerling die heel beweeglijk en druk is weleens laten zien hoe ik een kaartenhuis bouwde. Hij was zo onder de indruk dat hij er ook een wilde maken. Ik heb hem vervolgens nog nooit zo rustig en geduldig zien werken!”

Wat is je grappigste blunder? (die dan stiekem eigenlijk tot een mooie wending heeft geleid)
Karin: “Dat kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.. Volgens mij heb ik nog geen hele grote blunders begaan, gelukkig 😉.”

Louisa: “Toen ik begon met diagnostiek wilde ik me altijd tot in de puntjes houden aan wat er in de handleiding stond. Toen ik een keer zag dat ik daarvan af had geweken, mailde ik in paniek mijn supervisor. Haar advies komt nog steeds regelmatig bij me op: Het is goed om zorgvuldig te zijn, maar een kleine afwijking van de handleiding is niet erg. Uiteindelijk gaat het erom dat je met je eigen klinische blik kijkt naar wat je ziet en ervan vindt. De testjes staan daar in dienst van.”

Hoe pas je mindset theorie toe in de begeleiding?
Karin: “Ik pak de leerkuil er regelmatig bij. En bij leerlingen die denken dat ze het niet kunnen; daarbij maak ik wel eens inzichtelijk dat ze toch vooruit gaan, bijvoorbeeld door een grafiekje te maken waarin ze kunnen zien dat ze bijvoorbeeld steeds sneller hebben gelezen.”

Louisa: “Ik werk heel graag met het Werkboek Mindset van Platform Mindset en leer kinderen over Fixie (fixed mindset) en Growie (growth mindset). De verhaaltjes en metaforen uit het werkboek (bijv. Makkieland = comfortzone) werken erg goed en maken de mindset-theorie ook voor jonge kinderen toegankelijk.”

Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school of om te leren? En welke oplossing gevonden/ hoe wat aan gedaan?
Karin: “Ik vond wiskunde eerst heel erg lastig, totdat ik een docent kreeg waarmee ik echt een band kon opbouwen. Toen ging ik het ineens begrijpen en werd wiskunde één van mijn favoriete vakken. Ik vond het mooi om te zien dat de band tussen leerkracht (of begeleider) en leerling dus echt impact kan hebben. Dat probeer ik ook in mijn werk nu terug te laten komen, door een relatie op te bouwen met de leerlingen.”

Louisa: “Voor mij was het ook wiskunde! En alle exacte vakken. Met wiskunde ben ik doorgegaan en met consistent het huiswerk maken en vragen stellen heb ik het met een voldoende af kunnen ronden. Scheikunde en natuurkunde heb ik na de derde laten vallen. Ik vond het een opluchting! Enerzijds is het mooi om hard te werken aan moeilijke taken en er het beste van te maken, maar aan de andere kant ben ik ook een groot voorstander van je energie stoppen in hetgeen waar je goed in bent en waar je natuurlijke talenten liggen.”

Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.