Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Lotte en Sebastiaan.
Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Lotte: “Ik ben kindercoach gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en help voornamelijk kinderen in de basisschoolleeftijd. In de begeleiding komen diverse onderwerpen aan bod waaronder het ontwikkelen van executieve vaardigheden, leren omgaan met perfectionisme en faalangst en je unieke denk- en leerstijl leren kennen. Daarnaast begeleid ik ook kinderen die moeite hebben met rekenen. Ik vind het vooral belangrijk om kinderen bewust te maken van hun talenten en ze te helpen deze talenten te leren inzetten.”
Sebastiaan: “Ik werk bij Buro Leerlingenhulp als remedial teacher van leerlingen op de middelbare school. Ik begeleid jongeren die vakinhoudelijk hulp nodig hebben bij wiskunde en de taalvakken. Daarnaast begeleid ik leerlingen soms gedurende langere tijd en bij meerdere vakken. Daarbij kun je denken aan ondersteuning bij planning en organisatie van huiswerk, maar ook aan het maken van een werkstuk of leesverslag. Tijdens mijn opleiding in Utrecht heb ik mij gespecialiseerd in de begeleiding van jongeren met een bijzonder leerprofiel, bijvoorbeeld ad(h)d, autisme of hoogbegaafdheid.”
Wat is het meest creatieve/grappige dat je tijdens begeleidingen gedaan hebt?
Lotte: “Tijdens een begeleiding speelde ik met één van mijn leerlingen het ChillSkillz spel. Met dit spel kunnen gevoelige kinderen hun overprikkelbaarheden leren kennen. Bij één van de opdrachten gingen we kakelend als een haan door de ruimte, waarbij we deden alsof we aan één poot gewond waren en probeerden te vliegen. Mijn leerling keek mij even raar aan, toen ik vol overgave een gewonde haan probeerde uit te beelden, maar na wat aanmoediging deed hij ook een goede imitatie. We hebben erg gelachen!”
Sebastiaan: “Ik begeleid leerlingen soms gedurende meerdere jaren en dan blijven je natuurlijk dingen bij. Een leerling vertelde mij in de onderbouw dat hij kunst vooral nuttig vond als brandhout. Maar toen hij wat ouder werd, kreeg hij grote belangstelling voor de Engelse literatuur. Voor zijn profielwerkstuk heb ik hem begeleid met een onderzoek naar het verband tussen creativiteit en drugsgebruik bij schrijvers als Aldous Huxley. We spraken wel af dat het een theoretisch onderzoek zou blijven…”
Wat is je grappigste blunder? (die dan stiekem eigenlijk tot een mooie wending heeft geleid)
Lotte: “Lang geleden begeleidde ik een dubbel bijzonder (hoogbegaafd en ASS) jongetje van 6 jaar oud. Ik had een briefje geschreven in geheimtaal, waar ik best veel tijd voor nodig had gehad. Ik hoopte dat het voor hem een leuke uitdaging zou zijn om het te ontcijferen en had al bedacht hoe ik hem zou helpen door te zetten als hij het lastig vond. Maar toen ik hem het briefje gaf, las hij het zo in één keer voor, vloeiend alsof het niet versleuteld was! Het triggerde bij hem toch iets en de volgende keer dat ik hem zag, had hij voor mij een briefje in geheimtaal geschreven. Dat was heel ontroerend.”
Sebastiaan: “Een keer was een leerling zo vervelend dat ik geweigerd heb om les te geven. Ik ben toen gewoon een boek gaan zitten lezen. Ondertussen dacht ik natuurlijk dat de les mislukt was. Maar het bleek juist heel goed te werken, want de leerling ging ook iets voor zichzelf doen. Na een tijdje vroeg ik of we weer verder konden. De rest van de les hebben we nog goed kunnen werken.”
Hoe pas je mindset theorie toe in jouw begeleiding?
Lotte: “In alle begeleidingen komt dit terug. De meeste kinderen hebben voor sommige activiteiten een groeimindset, maar op andere vlakken een fixt mindset. Ze zijn bijvoorbeeld enthousiast aan het trainen voor een bepaalde sport en vinden het daarbij heel normaal dat je moet oefenen om iets onder de knie te krijgen. Tegelijkertijd zeggen ze dat ze nooit zullen leren rekenen, omdat ze dat gewoon niet kunnen. Ik probeer ze te laten ervaren dat wat voor de sport geldt, ook voor rekenen of andere moeilijke dingen geldt. Als je oefent, wordt je echt beter. Het helpt daarbij om de stapjes zo klein te maken dat het kind snel succes kan ervaren. Zo kun je de negatieve spiraal keren en de blokkade opheffen. Als ze merken dat ze wel succes kunnen hebben bij iets dat ze moeilijk vinden, dan wordt het oefenen ook leuker en dan gaat het steeds beter.”
Sebastiaan: “De mindset theorie van Carol Dweck speelt altijd wel op de achtergrond van mijn begeleiding. Een jongere met een fixed mindset denkt dat intelligentie en talent onveranderlijke eigenschappen zijn. Je kunt iets of je kunt het niet. Daarom zijn uitdagingen ook bedreigend voor hen. Een jongere met een growth mindset daarentegen ziet intelligentie en talent als veranderlijk. Uitdagingen worden dan gezien as een manier om te leren en jezelf verder te ontwikkelen. Een van de manieren om in de begeleiding een growth mindset te bevorderen is door de jongere feedback te geven op inzet en strategie en niet op talent. Dus niet: ‘Wat ben je slim!’ maar: ‘Wat heb je dit goed voorbereid!’ Ook probeer ik te benadrukken dat het om het leerproces gaat en niet om de resultaten.”
Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school? En welke oplossing heb je gevonden?
Lotte: “Ik vond de talen lastig. Ik ben dyslectisch en las langzaam, waardoor ik vooral voor de talen veel tijd kwijt was aan het maken van de opdrachten en leren van woordjes. Bij bijles leerde ik mijn talenten goed in te zetten om lastige dingen makkelijker te maken. Door grammatica net zo logisch als wiskunde te zien bijvoorbeeld, werd het een stuk makkelijker. En mijn doorzettingsvermogen en goede planvaardigheden zorgde ervoor dat ik veel en efficiënt oefende, bijvoorbeeld met woordjes stampen.”
Sebastiaan: “Ik vond tekenen op de middelbare school echt moeilijk en haalde er ook nooit goede cijfers voor. Na mijn studie heb ik een tijd lang dagelijks getekend, alleen maar om er meer plezier in te krijgen en er wat minder tegen op te zien. Uiteindelijk kwam dat goed van pas, want toen ik bij Novilo de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider volgde, moesten we voor het examen een groot aantal mindmaps maken. Ik heb toen een zomer lang in de bibliotheek zitten tekenen. Uiteindelijk is het wel gelukt!”
Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.