Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Saskia en Elly.
Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Saskia: “Ik werk vooral met kinderen met leerproblemen en daarbij komende sociaal-emotionele problematiek. Ik heb veel zorgarrangementen op scholen gericht op rekenen, spellen, lezen, begrijpend lezen, taakaanpak. Daarnaast geef ik dyslexiebehandelingen binnen de vergoede zorg en begeleid ik particulier leerlingen op het gebied van spelling, lezen, rekenen en dyslexie. Ook doe ik diagnostiek op het gebied van intelligentie, dyslexie, dyscalculie, ADHD en Autisme.”
Elly: “Mijn voornaamste werkzaamheden zijn op het gebied van dyslexie. Ik voer al sinds 2009 de ONL behandelingen uit. Binnen BLH doe ik dat voor het HCO. Daarnaast voer ik graag arrangementen uit op scholen en heb ik nu een vaste school waar ik de lees- en spellingsbegeleiding op zorgniveau 3 uitvoer. Ook zie ik particuliere leerlingen op de praktijk met taal- en rekenproblemen.”
Welke creatieve, grappige dingen doe je tijdens de begeleiding?
Elly: “Ik laat leerlingen vaak op een gekke manier oefenen met lezen. Dat kan zijn met gekke stemmetjes, op verschillende plekken in de ruimte, bijvoorbeeld onder de tafel of draaiend op een stoel, met meisjes nog wel eens in een handstand tegen de deur. Je kunt het zo gek niet bedenken.”
Saskia: “Ik hou heel erg van spelletjes en vind het leuk om een sessie met een kind af te sluiten met een spelletje. Laatst had ik een leerling waarmee ik het spel Dobble speelde. Hij was ontzettend fanatiek en wilde per se winnen. Na een tijdje had ik door dat hij soms maar wat zei en dus aan het valsspelen was. En hij dacht dat ik dat ook deed?! Toen heb ik hem uitgelegd wat een tactiek kan zijn om sneller het overeenkomende figuur te vinden. Hij ging het proberen en dat werkte. Nu is hij nog net zo fanatiek, maar speelt hij wel op een eerlijke manier.”
Wat is je grappigste blunder tijdens een begeleiding?
Saskia: “Ik bega niet zoveel blunders geloof ik of ik onthoud ze niet omdat ik ze het liefst zo snel mogelijk vergeet. Ik wil het graag goed doen en probeer de dingen goed voor te bereiden zodat de kans op een blunder zo klein mogelijk wordt.”
Elly: “Ik ben laatst op een trap in een school uitgegleden op de laatste twee treden, terwijl ik wekelijks de leerlingen attendeer dat ze rustig van de trap moeten lopen. Sindsdien word ik er elke week aan herinnerd en kijk ik wel uit. De wending is dat zij nu ook niet meer hollen van de trap.”
Hoe komt de mindsettheorie terug in je werkzaamheden?
Elly: “Mijn grootste boodschap tijdens mijn begeleiding is dat fouten maken mag. Met name leerlingen met dyslexie denken dat ze niets kunnen, terwijl hun talent vaak op creatief gebied ligt. Dat talent probeer ik ze juist te leren toepassen op leergebied. Voorbeeld: als de gebruikelijk steunkaarten niet werken voor een kind en dat kind kan goed tekenen, dan laat ik het kind juist zijn/haar eigen steunkaarten maken.”
Saskia: “Door te starten met een talentengesprek en de nadruk te leggen op het positieve. Waar ben je goed in, waar word je blij van. Omdat er altijd al zoveel gelet wordt op wat er niet goed gaat. Vervolgens probeer ik met behulp van groeitaal de nadruk te leggen op het proces en niet zozeer het eindresultaat. Sommige kinderen zitten soms zo vast in hun fixe denken dat het nog een hele uitdaging is om ze iets van een groeimindset bij te brengen. En ik probeer uit te leggen hoe leren in je hersenen werkt. Hoe je verbindingen legt en dat je deze kunt versterken door te herhalen en te oefenen. En het zo steeds makkelijker gaat!”
Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school?
Elly: “Ik vond geschiedenis en aardrijkskunde vaak hele moeilijke vakken om te leren. Het werkte voor mij goed om een bepaalde tijdlijn of onderwerp visueel te maken, dus met plaatjes. Of ik keek documentaires over bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog. In mijn schooltijd had je nog geen Youtube etc… dus daar kwamen heel wat videobanden aan te pas.”
Saskia: “Ik vond het heel spannend om nieuwe dingen te gaan doen. Zo spannend dat ik ze liever niet deed en uit de weg ging. Achteraf heb ik spijt van dingen die ik toen niet gedaan heb, vaak valt het namelijk best wel mee en is het minder moeilijk, eng of ingewikkeld dan je jezelf wijs gemaakt hebt. Nu kijk ik naar hoe ik de drempel voor nieuwe dingen minder hoog voor mezelf kan maken. Bijvoorbeeld door me goed voor te bereiden, anderen in te schakelen en open te zijn over wat ik spannend vind.”
Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.