menu

5 vragen aan… Sophie en Froukje

Wie lopen er rond op de vestigingen van BLH? Wat is hun specialiteit? En hoe werken ze? Maak kennis met onze medewerkers. Deze keer BLH’ers Sophie en Froukje.

Wat zijn je werkzaamheden bij BLH?
Sophie: “Ik begeleid kinderen met aandacht- en concentratieproblemen, met ass-kenmerken, met een laag zelfbeeld en met problemen in hun schrijfvaardigheid. Daarnaast geef ik ook RT aan verschillende groepen.”

Froukje: “Ik begeleid kinderen met dyslexie en rekenproblematiek in het basisonderwijs, zowel individueel als in groepjes. Ook doe ik veel dyslexieonderzoek. En daarnaast diverse werkzaamheden, zo heb ik bijvoorbeeld remedial teaching gegeven aan jongeren met autisme op een middelbare school en een zorgarrangement uitgevoerd bij een kleuter met problemen op sociaal-emotioneel gebied en werkhouding.”

Wat is het meest creatieve/grappige dat je tijdens begeleidingen gedaan hebt?
Sophie: “Met lezen (RT) vraag ik kinderen af en toe bij een woordrijtje één woordje ‘fout’ te lezen, de andere kinderen mogen dan het foutje raden. Kinderen vinden het super leuk om iets fout te mogen doen, maar ondertussen neemt hun concentratie door dit spelletje erg toe en gaan ze juist heel erg goed met elkaar meelezen. Win-win situatie!”

Froukje: “De dingen die spontaan gebeuren vind ik vaak het grappigst. Zo hielp ik bijvoorbeeld laatst een jongen met lezen en terwijl hij las wees ik met mijn vinger bij. Het was een zonnige dag en we zaten aan een tafeltje bij het raam. Terwijl de jongen aan het lezen was, wierp de zon een schaduw van mijn hand op het leesblad. Hij stopte even en zei toen: “De schaduw van je hand lijkt wel een monster.” Ik zag het ook en maakte met mijn duim een beweging waardoor het net leek of het ‘monster’ zijn tong steeds uitstak. Het zag er heel grappig uit en we hebben er samen hard om gelachen. Een erg gezellig momentje.”

Wat vind je het belangrijkste resultaat om te behalen in je begeleidingen?
Sophie: “Ik vind het belangrijk dat de kinderen zelf inzien wat er wél goed gaat en wil graag dat wanneer ze stappen maken ze zich ook bewust zijn van de vooruitgang die ze hebben geboekt. Verder hecht ik er waarde aan dat kinderen plezier hebben in de begeleiding.”

Froukje: “Wat betreft het rekenen, lezen en spelling vind ik het natuurlijk belangrijk dat ze beter worden in die vakken en doe ik mijn best om goed te kijken wat de kinderen al kunnen, waar ze nog moeite mee hebben en wat ze nodig hebben om verder te komen in hun ontwikkeling. Juist individueel of in kleinere groepjes kan ik daar goed op focussen. Het is fijn om te horen als kinderen aangeven het beter te snappen en het leren makkelijker en leuker gaan vinden. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en zich veilig en begrepen voelen. Ik probeer dat te bereiken door te zorgen voor succeservaringen, de sterke kanten van de kinderen te benadrukken en duidelijk te maken dat fouten maken mag.”

Wat is je grappigste blunder? (die dan stiekem eigenlijk tot een mooie wending heeft geleid)

Sophie: “Ik heb wel eens namen door elkaar gehaald of verkeerd uitgesproken. Kinderen vinden dat dan grappig. Meteen mooi om dan te kunnen benoemen dat ik ook niet alles kan onthouden en fouten maak.”

Froukje: “Ik heb weleens een activiteit voor buiten voorbereid met allerlei opdrachten op vellen papier. Ik had alles klaargelegd op het schoolplein, maar net toen we wilden starten stak er ineens een wind op en waaiden alle papieren weg. Iedereen er achteraan rennen natuurlijk. Op dat moment kon ik wel door de grond zakken, maar de kinderen hadden plezier en het zal er vast grappig uitgezien hebben…
En recent nog wilde ik met een groepje kinderen een rekenactiviteit uitvoeren met een bal, maar omdat ik zo gauw geen bal kon vinden in het lokaal maar wel een bol wol besloot ik die maar te gebruiken bij wijze van bal. Dat ging een tijdje goed, totdat de draad begon los te raken…tja, de rest laat zich raden…”

Wat vond je zelf vroeger heel moeilijk op school? En welke oplossing heb je gevonden?
Sophie: “Ik vond het wel lastig om goed te plannen en mij aan planningen te houden. Door gewoon allerlei soorten planning-technieken uit te proberen ben ik erachter gekomen wat het beste werkt voor mij.”

Froukje: “De schoolse vakken gingen mij vrij makkelijk af, maar daarbuiten had ik soms wel moeite om dingen te leren. Ik vond het bijvoorbeeld lastig om te leren autorijden. Zowel over het praktijkexamen als het theorie-examen heb ik meerdere keren gedaan. Ik kon wel rijden, maar het verkeer vond ik druk en onoverzichtelijk en doordat ik een auto-ongeluk had meegemaakt was ik bang geworden. Jarenlang heb ik het rijden vermeden en mezelf daarin vaak ook beperkt. Totdat we zo’n vijf jaar geleden met familie en vrienden op vakantie waren in een gehucht en ik samen met een vriendin van een vriendin zou gaan koken. Daarvoor moesten we eerst boodschappen halen. De supermarkt was te ver lopen, er waren geen fietsen en de rest van de familie zou pas ’s avonds thuis komen. Ik baalde er al langer van dat ik niet durfde te rijden en vond het zo gênant om te vragen aan die vriendin of zij wilde rijden (in ‘mijn’ auto), dat ik besloot haar te vertellen dat ik het heel erg spannend vond om te rijden maar het toch graag wilde proberen.

Op die rustige landweggetjes durfde ik het wel aan en mede dankzij haar hulp heb ik toen een eerste stap gezet om weer te gaan rijden. Rustig ademhalen hielp ook net als het gebruik maken van de navigatie. Ik begon er steeds meer lol in te krijgen en ben toen in die vakantie meerdere keren zelf gaan rijden. Dat voelde als een grote overwinning! Niet veel later kwamen er in mijn werk opdrachten voorbij waarvoor ik met de auto moest rijden en dat durfde ik toen wel aan. Nog steeds is de auto niet mijn favoriete vervoersmiddel en kan ik het soms nog spannend vinden om te rijden, als ik moet rijden op drukke plekken of naar plekken waar ik nog niet eerder ben geweest bijvoorbeeld, maar ik heb meer vertrouwen gekregen en laat me er niet meer door beperken.”

Meer lezen? Ga hier naar het overzicht met al onze blogs over onderwerpen die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Van leesplezier tot sociaal-emotionele problematiek, van de mindset theorie tot tips voor ouders en scholen. Én natuurlijk meer BLH’ers die de 5 vragen beantwoorden.